‘Innoveren’ is een bekend begrip in de wereld van online marketing. Ook al staat de wereld nu even stil. Er wordt altijd gewerkt aan innoverende ideeën en producten. Een bekende trend wat opkomend is, is Augumented reality. Wat houdt dat precies in? Ik neem je meen in de wereld van technologie.
Augmented reality wordt in het Nederlands ook wel vertaald als toegevoegde realiteit. Er is sprake van AR als er digitaal een extra laag informatie over de werkelijkheid wordt gelegd. Een bekend voorbeeld is de VR-bril, maar geloof me er is nog zoveel meer dan dat. Deze trend gaat zo snel en het wordt steeds creatiever.
Ik duik even dieper in op de trend richting Online Marketing Stagiair. Hoe cool is het om je visitekaartje te sturen via een QR-code en dat deze digitaal wordt weergeven op de tafel. Je kunt hierdoor veel meer vertellen dan een klein kaartje. Deze ontwikkelingen gaan zo snel en zo ver! Je kunt hier echt mee spelen. Er is alleen één groot nadeel en dat is dat het vrij aan de prijzige kant is. Toch is dit wel iets voor in de toekomst. Wewillen steeds meer vertellen en laten zien. Daarnaast willen we opvallen en eruit springen. Met deze technologieën kun je het jezelf eigen maken.
We zien Augmented reality ook al veel op de smartphone. Van de filters op Snapchat tot aan apps als Pokémon Go. We worden hierdoor verslaafd en door de innovatie komt er steeds meer bij. Dit willen we ook ontdekken. Hier spelen wij als online marketeers natuurlijk enorm op. We willen meer en meer ontdekken.
Om een beeld te geven wat Augmentedreality allemaal kan, heb ik een aantal toffe ideeën die ik je laat zien. Dit kan echt allemaal!
Wil je een nieuwe bril en ben je benieuwd of je die staat? Maak een foto van je gezicht en debril past zich automatisch aan je hoofd. Je kunt swipen en scrollen voor meer informatie en kleuren.
Weet je niet precies hoe je jouw huis wilt inrichten? Dan heeft de IKEA een supertoffe oplossing. Via de app kun je de meubels zo in je huis slepen. Hierdoor kun je precies bepalen hoe duur je interieur wordt en hoe het eruit komt te zien.
Om in het interieur te blijven. Vorige week zag ik bij het programma ‘Kopen zonder kijken’ een apparaat waar je de keukenkastjes als blokjes op een plaat zet en dit wordt zo digitaal in de computer neergezet. Zo kun je zien hoe je keuken wordt, hoe het eruit komt te zien en wat de verschillende hoogtes zijn. Zo zie je maar dat augmented reality voor elke werkveld makkelijk is.
Toch bestaat ‘augmented reality’ al heel lang.
Misschien wel de bekendste vorm van AR wordt gebruikt tijdens uitzendingen van voetbalwedstrijden. Hier wordt bijvoorbeeld met lijnen in beeld gebracht of een speler buitenspel stond of niet. Dit is een van de eerste toepassingen van AR die we nu al regelmatig terugzien.
Voordelen van augmented reality
Het is laagdrempelig, want bijna iedereen heeft een smartphone en we gebruiken deze ook steeds intensiever. Tegenover virtual reality is dit echt een voorbeeld. Hierbij heb je nog een bril nodig.
Intergratie met social media is ook een groot voordeel. We hebben gemiddeld zo’n 3 à 4 apps op onze telefoon die te maken heeft met social media. Vooral Snapchat blinkt hierin uit. Bedrijven maken gretig gebruik van deze verschillende tools. Burger King is een voorbeeld hiervan.
Het wordt persoonlijker. Chatbots zijn natuurlijk ontzettend onpersoonlijk, maar zorgen wel voor een snelle doorstroom. Augmented reality zorgt juist voor die persoonlijke touch. Het speelt veel meer in op de zintuigen.
De aandacht blijft veel langer hangen bij een video of filter met augmented reality campagnes in vergelijking met andere campagnes. De aandachtsspanne is gemiddeld 83 seconden, de interactieratio is 22% en doorklikratio van aankopen zelfs 33%.
Het is vooral heel leuk! We worden van augmented reality een stuk vrolijker. We krijgen meer informatie en vaak op een creatievere manier.
Hierdoor doen wij online marketing online marketing! De branche waar het om innoveren draait!