TikTok
De app TikTok
Het bestaat als sinds 2016, maar 2020 was het jaar voor TikTok. De jeugd staat te dansen op filmpjes tussen de 3 en 15 seconden. Van R&B tot aan POP; er wordt overal op bewogen.
Er zijn zo’n 4,5 miljoen jongeren die deze app op hun telefoon hebben.
De app is afkomstig uit China en heeft al meer dan 150 miljoen dagelijkse gebruikers en meer dan 450 miljoen leden. In China staat de app ook wel bekend als Douyin.
Het lijkt een beetje op ‘Dubsmash’. Dit was een aantal jaar geleden ontzettend populair. Met deze kom je bepaalde stemmetjes nadoen en dit nam je dan op. TikTok biedt veel meer. Je kunt inderdaad ook mensen nadoen, maar ook dansen op diverse bekende dansjes of bepaalde challenges. Daarnaast is TikTok een ontzettend gemakkelijke app en is eenvoudig in gebruik.
De jeugd creëert zo nieuwe content. In september 2018 had de app de meeste nieuwe gebruikers per maand en versloeg daarmee Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat.
Wat TikTok zo leuk maakt, is dat je samen content kunt maken. TikTok is ingericht op de behoefte van jongeren om de content op elkaar af te stemmen. Dit doet bijvoorbeeld YouTube niet. Hierdoor wordt TikTok alleen maar groter en vooral onder de jeugd.
Challenges:
Je daagt elkaar uit in een video! Vaak start de video met een liedje op een hashtag en daar speelt de jeugd op in. Door een hashtag toe te voegen, krijgt de video meer zichtbaarheid en zo wordt er meer op gereageerd. Op dit moment is de challenge Jerusalema Dance enorm bekend. Deze gaat al een aantal weken viral. De hele wereld doet zijn dansje na. In de wereld waarin we nu leven, vinden mensen de saamhorigheid ontzettend belangrijk. TikTok helpt daaraan mee!
Duetten:
Tiktok maakt het mogelijk om samen een ‘duet’ op te nemen. Er wordt gereageert op elkaars video. Hierdoor komt er een splitscreen. Het lijkt op een remix van een liedje. De eerste gebruiker zingt een nummer en de tweede gebruiker gaat er dan in mee. Hierdoor krijg je een totaal nieuw nummer.
Wat maakt TikTok nou zo beroemd onder de jeugd?
Meer dan 40% van de gebruikers is onder de 19 jaar. Vooral jongeren tussen de 8 en 12 jaar maken veel gebruik van TikTok. Ze zijn opzoek naar verbinding met leeftijdsgenoten. Gezien de huidige tijd hebben ze dat helemaal nodig. Zo blijven ze sociaal actief. Daarnaast hebben ze gewoon lol. De app brengt heel veel humor en positieve energie met zich mee. Door de gekke video’s en challenges is er constant wat te beleven. Ook zijn ze constant op zoek naar bevestiging. Als iemand een toffe truc uitvoert dan wil de rest van de jeugd dit ook kunnen. Zo krijg je het sneeuwbaleffect. Wanneer er een iets uitvoert dan volgen er al gauw meer.
Influencers en TikTok
Influencers maken enrom gebruik van deze app. Ze bereiken zo een nieuwe doelgroep. Sterren als Jimmy Fallon, Martin Garrix en Shawn Mendes maken gebruik gebruik van deze nieuwe trend. Ook grote merken als Coca Cola en Calvin Klein zetten TikTok in als nieuw campagne middel. Zij gebruiken influencers in hun Tik Tok filmpjes. Ze dagen jongeren uit om die campagne video’s na te maken. Zo zien natuurlijk ontzettend veel jongeren deze video’s en zullen ze deze spullen ook aanschaffen. Win-win voor merken zoals Coca Cola en Calvin Klein.
Wil je TikTok inzetten om je bedrijf te laten groeien? Dat kan! Er zijn advertentiemogelijkheden. Let op deze zijn nog niet echt uitgebreid! Daarnaast kun je ook een bepaalde hashtag laten groeien. Hier kan de jeugd op inspelen. Met deze hashtag bouw je een bepaald imperium en herkenbaarheid op. Verder kun je influencers inzetten om je doelgroep te vergroten. Ook moet je de accounts koppelen van Instagram en Youtube, want ook op deze apps is een kans dat je gaat groeien.
Bereik je doelgroep door challenges, hashtags en humor. Deze doelgroep is daar gevoelig voor. Maak er een positief verhaal van en benader je doelgroep op de juiste manier. Ze zijn jong en ze snappen niet elke volwassen grap. Leef je dus goed in!
Voor de rest veel TikTok plezier!