Waarom Online Marketing?

Online Marketing, je hebt er vast weleens van gehoord of je kan er eigenlijk niet meer omheen vandaag de dag. We zitten alleen nog maar met onze telefoon in de handen en we scrollen en swipen er wat van af. We kunnen onze gezichten veranderen in eenhoorns, onze exen stalken op Facebook en we gaan dansen met TikTok. Ons hele bestaan zit tegenwoordig in een mobieltje wat niet groter is dan je hand. Maar wie ontwikkelen deze verslaafde bezigheden, jawel je hebt het goed… Dat doen wij, de Online Marketeers. Ons hele leven draait om online. We willen graag dat jij die auto koopt, omdat wij die video zo goed in elkaar hebben gezet of we spammen je helemaal dood met die ene lipstick die je constant voorbij ziet komen op Instagram. We willen dat je het koopt!

Wij proberen jou te stimuleren door middel van Online Marketing. Als we de definitie er bij pakken, komen we op het volgende uit: ‘Digitale marketing is het onderdeel van marketing dat gebruik maakt van internet en online gebaseerde digitale technologieën zoals desktopcomputers, mobiele telefoons en andere digitale media en platforms om producten en diensten te promoten.’

Online marketing - blog

Waarom ik in de online wereld ben gaan werken? Nou… Ik vertel je mijn achtergrond, want ik ben nooit begonnen met een studie voor Online Marketing. Ik ben namelijk afgestudeerd als interieur ontwerpster. Tijdens deze studie kwam ik al in aanraking met Online Marketing. Ken je dat te gekke roze restaurant in Amsterdam, genaamd Mama Kelly? Dat restaurant is de bom op Instagram. Ze hebben meer dan 70.000 volgers en groeien elke dag. Bij dat bedrijf liep ik stage. Nu denk je huh? Wat is de connectie met je studie, nou… zij zijn van oorsprong een interieurbureau en zij hebben dit restaurant ontworpen en helemaal niet met het uitgangspunt dat het zo groot zou worden op Instagram. Zij kwamen er toen achter hoe belangrijk het uiterlijk van je zaak is ten opzichte van social media. Hier was het dan… de eerste aanraking met Online Marketing.

Nadat ik eindelijk mijn diploma binnen had gehaald, ben ik overgestapt van interieur naar online, dus van fysieke uiterlijk naar de online business. Daarnaast kwam het corona virus ook om de hoek kijken en eerlijk is eerlijk… als de horecabranche wegvalt en iedereen van het kantoor thuis moest werken, blijft er weinig over in interieurland. Wat het leuke is in deze branche is dat ik niet compleet mijn creativiteit hoef te laten vallen. Er zijn zoveel types binnen online marketing en geloof me ook jouw type zit ertussen. Ben je net zoals ik creatief? Of ben je juist heel erg van het analyseren of wil je het liefst de hele dag websites bouwen? Al deze types zitten ertussen, maar ben je niet van het online werk… en wil je liever de hele dag tuinieren dan is dit misschien niet helemaal wat voor jou.

Er zijn heel veel types binnen online marketing, maar ook heel veel verschillende disciplines en werkzaamheden. Elke dag kan een andere invulling hebben en je kan je ook specialiseren in heel veel onderdelen. Nu vraag je het misschien af van hoezo verschillende onderdelen, nou denk maar eens na over wat je allemaal met je smartphone kan. Facebook en TikTok zijn totaal verschillende apps en wat dacht je van het lezen van je E-mails. Wie schrijft die? Ik licht er een aantal toe wat ik mega interessant vind. Ik ben 22 en verslaafd aan Instagram. Van alle apps staat die met vlag en wimpel bovenaan, lees gemiddeld 6 uur schermtijd waarvan zeker 3 uur op Instagram (Schrik jij ook zo, Check ff op Netflix de documentaire; ‘The Social Dilemma’). Het creëren van goede content is ontzettend belangrijk. Al die influencers zijn niks voor niks groot geworden, hun Instagram is hun werk. Zonder unieke en vernieuwende content koop jij dat nieuwste shirtje niet. Daarnaast kun je ook adverteren via Instagram. Tik maar eens drie keer in je Instastories en je ziet alweer een gesponsorde advertentie in de hoop dat jij er op tikt. Wist je dat ik kon zien hoeveel mensen er op de link hebben geklikt. Dit noemen we nu Online Marketing! Door deze informatie kan ik kijken welke advertentie het beter doet en waarom de campagne over lipstick met een rode kleur het beter doet dan een lipstick met een roze kleur. Ik kijk en ik analyseer en maak conclusies om het vervolgens aan te passen.

Google Analytics

Al deze verschillende types ontwikkelen zich. De één vreet data, terwijl de ander zich vastbijt in analyses en de ander zich onderdompelt in de nieuwste kleuren en lettertypes. De vraag is wat wil jij? Wil je liever duiken in de SEO of duik je toch liever in de socials? Wordt je liever SEA-specialist  of schrijf je het liefst de hele dag e-mails? Ohja en houdt Google als je beste vriend, want deze vriend zorgt ervoor dat je nog groter wordt.

Dus droom jij ervan om een bedrijf groter te maken of een product beter te laten verkopen via de online wereld? Dan is dit zeker wat voor jou! Er is zoveel keus! Geloof me! Durf je talenten in te zetten en wil groeien! Dan word jij een fantastische online marketeer. Ik hoop dat ik je enthousiast heb gemaakt en ik zeg welkom in de online wereld, de wereld van de nieuwe mogelijkheden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *