Online Marketing tijdens het coronavirus

Ik weet het, we willen er niet meer over praten, maar toch is het coronavirus nog steeds onder ons. Er zijn heel veel dingen veranderd in het afgelopen jaar. Zeg maar dag tegen de festivals van 2020 en ook tegen vuurwerk als we het nieuwe jaar ingaan. Toch biedt dit jaar ook kansen en dan vooral op het gebied van online. Kijk maar naar TikTok, die dit jaar enorm is gegroeid. We kunnen niet om tieners heen die staan te dansen in de woonkamer, waar zelfs sommige volwassen in worden meegenomen. En webshops: ook deze hebben een positieve groei doorgemaakt, door mensen winkelen in deze tijd heel spannend vinden. Al deze onderdelen hebben te maken met online marketing

Online Marketing is niet alleen gegroeid, maar vooral ook veranderd. We hebben een aantal punten op een rij gezet,  hoe deze online wereld is veranderd door het virus.

Thuiszitten besteden we zo

Mensen zoeken specifieker. Doordat ze veel thuis zitten, worden er minder impuls aankopen gedaan. We gaan producten en diensten meer vergelijken zodat we weten welk product het best bij ons past. We doen veel langer over een bepaalde zoekopdracht.

Online marketing + corona

7,3 uur per dag op social media

De groei op social media neemt alleen maar toe. Zeg maar dag tegen de kroeg en hallo tegen urenlang onbeperkt instagrammen en tiktokken. Deze termen zijn vandaag de dag helemaal niet meer weg te denken. In China was er een gemiddelde schermtijd van 7,3 uur per dag. Doordat het sociale leven weg is gevallen, zijn we genoodzaakt om een andere oplossing daarvoor te zoeken. Dit is één van de oplossingen.

Fitnessproducten in plaats van reizen

De besteding zal ook veranderen. We gingen eerder fanatiek naar de sportschool, maar er worden juist nu spullen aangeschaft om thuis te kunnen sporten. Doordat we niet op reis kunnen, geven we ook meer geld uit aan luxeproducten. Voor online marketeers is het belangrijk om in te spelen op de groei van deze producten. We kunnen deze groei nog sneller laten groeien. Als marketeer speel je in op de juiste tijd en met het juiste doel. Wat voor de ene negatief is, is voor de andere positief.

Social media

CPC prijzen zullen dalen

Wat voor de meeste een vreselijke tijd is, kan voor andere bedrijven het coronavirus juist een uitkomst bieden. De stijging van webcams steeg bijvoorbeeld met bijna 300%. Doordat sommige bedrijven hun campagnes offline halen, zal de CPC-waarde dalen, want dit is markt gedreven. Groeit jouw bedrijf of merk wel enorm? Gooi die advertenties dan aan! Zo laag zullen de prijzen niet zo snel meer zijn!

Pak je kans!

Er zullen echt wel kansen zijn voor online marketeers. Pak de dingen aan die al zolang op de stapel lagen of focus je op een nieuw platform. Help andere bedrijven die een mogelijke groei gaan missen! Daarnaast moet je content blijven creëren, zodat je niet van de radar verdwijnt!

Blijf actief en online!

Het blijven spannende tijden en met heel veel vragen. Zowel voor de studenten als voor de werkgevers. Kun je wel aan de bak komen bij een stage? E ga ik niet failliet? Wat ga je doen straks na de crisis? Hoe zorg je dat de klanten bij je blijven, ook als ze heel veel verlies hebben gedraaid? Hoe ga je een afstudeeropdracht vinden? Kun je die opdrachten uitvoeren als je thuis moet werken?

Heel veel vragen in de online marketing branche, maar vooral ook belangrijk is:

Stay safe and stay home!

Lees ook!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *